Riepu apzīmējumi

Viss par auto, kas neiekļaujas citās sadaļās
Lietotāja avatars
Resnais
ne/profesionālis
Atbildes: 1525
Pievienojies: 18.07.2010, 01:15
Info: Dream about
"Pontiac Firebird" 1973
Atrašanās vieta: LV., Riga

07.01.2013, 06:51

Esmu galīgs nūbs par daudzām auto lietām (arī elementāram), un starp šīm lietām ir arī tāda, kā nezināšana ko nozīmē apzīmējumi un marķējumi uz auto riepām. Tāpēc lai vismaz nedaudz kliedētu savu analfabētismu (un vajadzības spiests) mēģināju "savilkt galus kopā" ar riepu apzīmējumu skaidrojumu.
P.S. Labojumi, papildinājumi un citas piezīmes - velkomēti!


Tātad - riepu apzīmējumi un marķējumi...

Attēls

1. Riepas platums milimetros / 2. Riepas profila augstuma attiecība pret platumu procentos (piem. 65%). Paaugstinoties riepas platumam, ar tādu pašu procentu (65%) palielināsies arī riepas augstums. Precīzas riepu izmēru izmaiņas var aprēķināt ar "riepu kalkulatoru", kurš palīdz aprēķināt arī vajadzīgo diska platumu.

3. Riepas iekšējais diametrs (diska diametrs) collās. Riepas un diska montāžas izmērs.

4. Riepas konstrukcija. R uz riepas nozīmē radiālās riepas.

5. Riepas slodzes indeks. Norāda kāda ir maksimālā pieļaujamā slodze uz riepu. (16) Var būt arī uzraksts MAX LOAD un norādīti maksimālie kilogrami vai mārciņas. MAX PRESSURE - maksimālais riepas spiediens.

9. Mikroautobusu riepas un kravas auto riepas ir speciāli apzīmētas, piemēram, REINFORCED vai ar burtu C pēc riepas diametra (piemēram - 195/70 R15 C).

Riepas slodzes indeksu tabula: [html]
Riepas slodzes apzīmējumu tabula
<table border=1 cellpadding=2 cellspacing=0 width=125>
<tr>
<td>Index</td>
<td>KG</td>
</tr>
<tr>
<td>20</td>
<td>80</td>
</tr>
<tr>
<td>21</td>
<td>83</td>
</tr>
<tr>
<td>22</td>
<td>85</td>
</tr>
<tr>
<td>23</td>
<td>88</td>
</tr>
<tr>
<td>24</td>
<td>90</td>
</tr>
<tr>
<td>25</td>
<td>93</td>
</tr>
<tr>
<td>26</td>
<td>95</td>
</tr>
<tr>
<td>27</td>
<td>98</td>
</tr>
<tr>
<td>28</td>
<td>100</td>
</tr>
<tr>
<td>29</td>
<td>103</td>
</tr>
<tr>
<td>30</td>
<td>106</td>
</tr>
<tr>
<td>31</td>
<td>109</td>
</tr>
<tr>
<td>32</td>
<td>112</td>
</tr>
<tr>
<td>33</td>
<td>115</td>
</tr>
<tr>
<td>34</td>
<td>118</td>
</tr>
<tr>
<td>35</td>
<td>121</td>
</tr>
<tr>
<td>36</td>
<td>125</td>
</tr>
<tr>
<td>37</td>
<td>128</td>
</tr>
<tr>
<td>38</td>
<td>132</td>
</tr>
<tr>
<td>39</td>
<td>136</td>
</tr>
<tr>
<td>40</td>
<td>140</td>
</tr>
<tr>
<td>41</td>
<td>145</td>
</tr>
<tr>
<td>42</td>
<td>150</td>
</tr>
<tr>
<td>43</td>
<td>155</td>
</tr>
<tr>
<td>44</td>
<td>160</td>
</tr>
<tr>
<td>45</td>
<td>165</td>
</tr>
<tr>
<td>46</td>
<td>170</td>
</tr>
<tr>
<td>47</td>
<td>175</td>
</tr>
<tr>
<td>48</td>
<td>180</td>
</tr>
<tr>
<td>49</td>
<td>185</td>
</tr>
<tr>
<td>50</td>
<td>190</td>
</tr>
<tr>
<td>51</td>
<td>195</td>
</tr>
<tr>
<td>52</td>
<td>200</td>
</tr>
<tr>
<td>53</td>
<td>206</td>
</tr>
<tr>
<td>54</td>
<td>212</td>
</tr>
<tr>
<td>55</td>
<td>218</td>
</tr>
<tr>
<td>56</td>
<td>224</td>
</tr>
<tr>
<td>57</td>
<td>230</td>
</tr>
<tr>
<td>58</td>
<td>236</td>
</tr>
<tr>
<td>59</td>
<td>243</td>
</tr>
<tr>
<td>60</td>
<td>250</td>
</tr>
<tr>
<td>61</td>
<td>257</td>
</tr>
<tr>
<td>62</td>
<td>265</td>
</tr>
<tr>
<td>63</td>
<td>272</td>
</tr>
<tr>
<td>64</td>
<td>280</td>
</tr>
<tr>
<td>65</td>
<td>290</td>
</tr>
<tr>
<td>66</td>
<td>300</td>
</tr>
<tr>
<td>67</td>
<td>307</td>
</tr>
<tr>
<td>68</td>
<td>315</td>
</tr>
<tr>
<td>69</td>
<td>325</td>
</tr>
<tr>
<td>70</td>
<td>335</td>
</tr>
<tr>
<td>71</td>
<td>345</td>
</tr>
<tr>
<td>72</td>
<td>355</td>
</tr>
<tr>
<td>73</td>
<td>365</td>
</tr>
<tr>
<td>74</td>
<td>375</td>
</tr>
<tr>
<td>75</td>
<td>387</td>
</tr>
<tr>
<td>76</td>
<td>400</td>
</tr>
<tr>
<td>77</td>
<td>412</td>
</tr>
<tr>
<td>78</td>
<td>425</td>
</tr>
<tr>
<td>79</td>
<td>437</td>
</tr>
<tr>
<td>80</td>
<td>450</td>
</tr>
<tr>
<td>81</td>
<td>462</td>
</tr>
<tr>
<td>82</td>
<td>475</td>
</tr>
<tr>
<td>83</td>
<td>487</td>
</tr>
<tr>
<td>84</td>
<td>500</td>
</tr>
<tr>
<td>85</td>
<td>515</td>
</tr>
<tr>
<td>86</td>
<td>530</td>
</tr>
<tr>
<td>87</td>
<td>545</td>
</tr>
<tr>
<td>88</td>
<td>560</td>
</tr>
<tr>
<td>89</td>
<td>580</td>
</tr>
<tr>
<td>90</td>
<td>600</td>
</tr>
<tr>
<td>91</td>
<td>615</td>
</tr>
<tr>
<td>92</td>
<td>630</td>
</tr>
<tr>
<td>93</td>
<td>650</td>
</tr>
<tr>
<td>94</td>
<td>670</td>
</tr>
<tr>
<td>95</td>
<td>690</td>
</tr>
<tr>
<td>96</td>
<td>710</td>
</tr>
<tr>
<td>97</td>
<td>730</td>
</tr>
<tr>
<td>98</td>
<td>750</td>
</tr>
<tr>
<td>99</td>
<td>775</td>
</tr>
<tr>
<td>100</td>
<td>800</td>
</tr>
<tr>
<td>101</td>
<td>825</td>
</tr>
<tr>
<td>102</td>
<td>850</td>
</tr>
<tr>
<td>103</td>
<td>875</td>
</tr>
<tr>
<td>104</td>
<td>900</td>
</tr>
<tr>
<td>105</td>
<td>925</td>
</tr>
<tr>
<td>106</td>
<td>950</td>
</tr>
<tr>
<td>107</td>
<td>975</td>
</tr>
<tr>
<td>108</td>
<td>1000</td>
</tr>
<tr>
<td>109</td>
<td>1030</td>
</tr>
<tr>
<td>110</td>
<td>1060</td>
</tr>
<tr>
<td>111</td>
<td>1090</td>
</tr>
<tr>
<td>112</td>
<td>11250</td>
</tr>
<tr>
<td>113</td>
<td>1150</td>
</tr>
<tr>
<td>114</td>
<td>1180</td>
</tr>
<tr>
<td>115</td>
<td>1215</td>
</tr>
<tr>
<td>116</td>
<td>1250</td>
</tr>
<tr>
<td>117</td>
<td>1285</td>
</tr>
<tr>
<td>118</td>
<td>1320</td>
</tr>
<tr>
<td>119</td>
<td>1360</td>
</tr>
<tr>
<td>120</td>
<td>1400</td>
</tr>
<tr>
<td>121</td>
<td>1450</td>
</tr>
<tr>
<td>122</td>
<td>1500</td>
</tr>
<tr>
<td>123</td>
<td>1550</td>
</tr>
<tr>
<td>124</td>
<td>1600</td>
</tr>
<tr>
<td>125</td>
<td>1650</td>
</tr>
<tr>
<td>126</td>
<td>1700</td>
</tr>
<tr>
<td>127</td>
<td>1750</td>
</tr>
<tr>
<td>128</td>
<td>1800</td>
</tr>
<tr>
<td>129</td>
<td>1850</td>
</tr>
<tr>
<td>130</td>
<td>1900</td>
</tr>
<tr>
<td>131</td>
<td>1950</td>
</tr>
<tr>
<td>132</td>
<td>2000</td>
</tr>
<tr>
<td>133</td>
<td>2060</td>
</tr>
<tr>
<td>134</td>
<td>2120</td>
</tr>
<tr>
<td>135</td>
<td>2180</td>
</tr>
<tr>
<td>136</td>
<td>2240</td>
</tr>
<tr>
<td>137</td>
<td>2300</td>
</tr>
<tr>
<td>138</td>
<td>2360</td>
</tr>
<tr>
<td>139</td>
<td>2430</td>
</tr>
<tr>
<td>140</td>
<td>2500</td>
</tr>
<tr>
<td>141</td>
<td>2575</td>
</tr>
<tr>
<td>142</td>
<td>2650</td>
</tr>
<tr>
<td>143</td>
<td>2725</td>
</tr>
<tr>
<td>144</td>
<td>2800</td>
</tr>
<tr>
<td>145</td>
<td>2900</td>
</tr>
<tr>
<td>146</td>
<td>3000</td>
</tr>
<tr>
<td>147</td>
<td>3075</td>
</tr>
<tr>
<td>148</td>
<td>3150</td>
</tr>
<tr>
<td>149</td>
<td>3250</td>
</tr>
<tr>
<td>150</td>
<td>3350</td>
</tr>
<tr>
<td>151</td>
<td>3450</td>
</tr>
<tr>
<td>152</td>
<td>3550</td>
</tr>
<tr>
<td>153</td>
<td>3650</td>
</tr>
<tr>
<td>154</td>
<td>3750</td>
</tr>
<tr>
<td>155</td>
<td>3875</td>
</tr>
<tr>
<td>156</td>
<td>4000</td>
</tr>
<tr>
<td>157</td>
<td>4125</td>
</tr>
<tr>
<td>158</td>
<td>4250</td>
</tr>
<tr>
<td>159</td>
<td>4375</td>
</tr>
<tr>
<td>160</td>
<td>4500</td>
</tr>
<tr>
<td>161</td>
<td>4625</td>
</tr>
<tr>
<td>162</td>
<td>4750</td>
</tr>
<tr>
<td>163</td>
<td>4875</td>
</tr>
<tr>
<td>164</td>
<td>5000</td>
</tr>
<tr>
<td>165</td>
<td>5150</td>
</tr>
<tr>
<td>166</td>
<td>5300</td>
</tr>
<tr>
<td>167</td>
<td>5450</td>
</tr>
<tr>
<td>168</td>
<td>5600</td>
</tr>
<tr>
<td>169</td>
<td>5800</td>
</tr>
<tr>
<td>170</td>
<td>6000</td>
</tr>
<tr>
<td>171</td>
<td>6150</td>
</tr>
<tr>
<td>172</td>
<td>6300</td>
</tr>
<tr>
<td>173</td>
<td>6500</td>
</tr>
<tr>
<td>174</td>
<td>6700</td>
</tr>
<tr>
<td>175</td>
<td>6900</td>
</tr>
<tr>
<td>176</td>
<td>7100</td>
</tr>
<tr>
<td>177</td>
<td>7300</td>
</tr>
<tr>
<td>178</td>
<td>7500</td>
</tr>
<tr>
<td>179</td>
<td>7750</td>
</tr>
<tr>
<td>180</td>
<td>8000</td>
</tr>
<tr>
<td>181</td>
<td>8250</td>
</tr>
<tr>
<td>182</td>
<td>8500</td>
</tr>
<tr>
<td>183</td>
<td>8750</td>
</tr>
<tr>
<td>184</td>
<td>9000</td>
</tr>
<tr>
<td>185</td>
<td>9250</td>
</tr>
<tr>
<td>186</td>
<td>9500</td>
</tr>
<tr>
<td>187</td>
<td>9750</td>
</tr>
<tr>
<td>188</td>
<td>10000</td>
</tr>
<tr>
<td>189</td>
<td>10300</td>
</tr>
<tr>
<td>190</td>
<td>10600</td>
</tr>
<tr>
<td>191</td>
<td>10900</td>
</tr>
<tr>
<td>192</td>
<td>11200</td>
</tr>
<tr>
<td>193</td>
<td>11500</td>
</tr>
<tr>
<td>194</td>
<td>11800</td>
</tr>
<tr>
<td>195</td>
<td>12150</td>
</tr>
<tr>
<td>196</td>
<td>12500</td>
</tr>
<tr>
<td>197</td>
<td>12850</td>
</tr>
<tr>
<td>198</td>
<td>13200</td>
</tr>
<tr>
<td>199</td>
<td>13600</td>
</tr>
<tr>
<td>200</td>
<td>14000</td>
</tr>
</table>
[/html] 6. Riepas ātruma indekss. Riepai paredzētais maksimālais ātrums.

Riepas ātrumu indeksu tabula: [html]
Riepas ātruma apzīmējumu tabula
<table border=1 cellpadding=2 cellspacing=0 width=220>
<tr>
<td align="center" valign="middle"><strong>Index</strong> </td>
<td align="right" valign="middle"><strong>km/h</strong> </td>
<td align="right" valign="middle"><strong>mph</strong> </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">A1 </td>
<td align="right" valign="middle">5 </td>
<td align="right" valign="middle">3 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">A2 </td>
<td align="right" valign="middle">10 </td>
<td align="right" valign="middle">6 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">A3 </td>
<td align="right" valign="middle">15 </td>
<td align="right" valign="middle">9 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">A4 </td>
<td align="right" valign="middle">20 </td>
<td align="right" valign="middle">12 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">A5 </td>
<td align="right" valign="middle">25 </td>
<td align="right" valign="middle">16 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">A6 </td>
<td align="right" valign="middle">30 </td>
<td align="right" valign="middle">19 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">A7 </td>
<td align="right" valign="middle">35 </td>
<td align="right" valign="middle">22 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">A8 </td>
<td align="right" valign="middle">40 </td>
<td align="right" valign="middle">25 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">B </td>
<td align="right" valign="middle">50 </td>
<td align="right" valign="middle">31 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">C </td>
<td align="right" valign="middle">60 </td>
<td align="right" valign="middle">37 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">D </td>
<td align="right" valign="middle">65 </td>
<td align="right" valign="middle">40 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">E </td>
<td align="right" valign="middle">70 </td>
<td align="right" valign="middle">43 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">F </td>
<td align="right" valign="middle">80 </td>
<td align="right" valign="middle">50 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">G </td>
<td align="right" valign="middle">90 </td>
<td align="right" valign="middle">56 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">J </td>
<td align="right" valign="middle">100 </td>
<td align="right" valign="middle">62 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">K </td>
<td align="right" valign="middle">110 </td>
<td align="right" valign="middle">68 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">L </td>
<td align="right" valign="middle">120 </td>
<td align="right" valign="middle">75 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">M </td>
<td align="right" valign="middle">130 </td>
<td align="right" valign="middle">81 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">N </td>
<td align="right" valign="middle">140 </td>
<td align="right" valign="middle">87 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">P </td>
<td align="right" valign="middle">150 </td>
<td align="right" valign="middle">94 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">Q </td>
<td align="right" valign="middle">160 </td>
<td align="right" valign="middle">100 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">Q </td>
<td align="right" valign="middle">160 </td>
<td align="right" valign="middle">100 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">R </td>
<td align="right" valign="middle">170 </td>
<td align="right" valign="middle">106 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">R </td>
<td align="right" valign="middle">170 </td>
<td align="right" valign="middle">106 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">S </td>
<td align="right" valign="middle">180 </td>
<td align="right" valign="middle">112 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">T </td>
<td align="right" valign="middle">190 </td>
<td align="right" valign="middle">118 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">U </td>
<td align="right" valign="middle">200 </td>
<td align="right" valign="middle">124 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">H </td>
<td align="right" valign="middle">210 </td>
<td align="right" valign="middle">130 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">V </td>
<td align="right" valign="middle">240 </td>
<td align="right" valign="middle">149 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">Z </td>
<td align="right" valign="middle">over 240 </td>
<td align="right" valign="middle">over 149 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">W </td>
<td align="right" valign="middle">270 </td>
<td align="right" valign="middle">168 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">(W) </td>
<td align="right" valign="middle">over 270 </td>
<td align="right" valign="middle">over 168 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">Y </td>
<td align="right" valign="middle">300 </td>
<td align="right" valign="middle">186 </td>
</tr>
<tr>
<td align="center" valign="middle">(Y) </td>
<td align="right" valign="middle">over 300 </td>
<td align="right" valign="middle">over 186 </td>
</tr>
</table>
[/html] 10. Riepas ražotāja valsts.

11. Outside vai Inside (vai Side Facing Out un Side Facing Inwards uz riepas) - asimetriskās riepas. Norāda riepas ārējo vai iekšējo pusi.

12. Kādai sezonai paredzēta riepa

13.

14. Tubeless - bezkameras riepas apzīmējums. Ja nav šī uzraksta uz riepas vai ir apzīmējums Tube Type - riepa izmantojama ar kameru.

Left vai Right norāda, ka šī modeļas riepas mēdz būt gan labās, gan kreisās puses un uzstādamas tikai atbilstošajās pusēs.

Uzraksti uz riepām RAIN, WATER, AQUA, AQUATRED, AQUACONTACT u.t.t. vai lietussarga simbols norāda, ka riepas paredzētas ir speciāli konstruētas lietainiem laika apstākļiem lai maksimāli samazinātu akvaplanēšanas iespēju.


*Amerikāņu riepu apzīmēji:
Amerikas riepu marķējumos izmanto burtus P (passanger - vieglo automašīnu ripam) vai LT (light truck). Piemēram, P 195/60 R14 vai LT 235/75 R15

Cits amerikāņu riepu apzīmējums var būt, piemēram šāds - 31х10.5 R15. Kur 31 ir ārējais riepas diametrs (collās), 10,5 riepas platums collās, R nozīmē radiālo riepu un 15 ir riepas iekšējais diametrs collās.[/b]
Lietotāja avatars
Zirgs
Atbildes: 144
Pievienojies: 14.06.2011, 10:32
Info: Bērītis!!!
Atrašanās vieta: Latvju pļavas

23.02.2013, 10:41

Kompī atradu divus vecus word dokumentus kur skaidroti apzīmējumi uz riepām, bet slinkums pašam iedziļināties. Varbūt kaut kas noderīgs un kādam noder. Copy paste!

Word doc nr1 Uzraksti uz riepām.

Uz riepu sāniem vienmēr var atrast lērumu visdažādākos uzrakstus un apzīmējumus, no kuriem daudzi ir tehniskie, t.i, vairāk nepieciešami pašiem ražotājiem, dīleriem, tirdzniecības inspekcijām un citiem, nevis pircējiem. Šoreiz apskatīsim tikai tos marķējumus, kas varētu interesēt lietotājus, izlaižot tos, kuriem nav vajadzīgi paskaidrojumi (ražotājfirmas nosaukums un riepas modelis, izgatavotājvalsts).

Izmēru uzraksti

Piemēram, 185/70R14 86T.
Uz riepām, kuras paredzētas vieglajām automašīnām, daudzas firmas (pārsvarā amerikāņu) pirms izmēra apzīmējuma liek burtu P, kas nozīmē Passenger („Pasažieru”). Mūsu gadījumā varētu būt rakstīts P185/70R14 86Т.
185 – riepas profila platums, dots milimetros. Tas ir lineārais attālums starp riepas sānu ārējām malām, kad riepas iekšējais spiediens atbilst tās nominālajam spiedienam, neņemot vērā marķēšanas reljefa augstumu.
70 – riepas sērija. Tā ir profila augstuma attiecība pret profila platumu, izteikta procentos. Profila augstums ir puse no atšķirības starp riepas iekšējo diametru un diska montāžas diametru. Sērija ir viens no svarīgākajiem parametriem, kas nosaka riepas gaitas īpašības – jo numurs ir mazāks, jo riepa ir zemāka un „sportiskāka”. Radiālo riepu konstrukcija ļauj tās izgatavot ar visdažādākajām profila augstuma un platuma kombinācijām. Parasti standarta sērija ir 82, 75, 70, 65, 60, 55, 50, 45, bet uz īpašām ātrgaitas automašīnām var izmantot superzemprofila riepas ar sērijas numuriem 35 un pat 30.
R – radiālā konstrukcija.
14 – diska montāžas diametrs, izteikts collās (2,54 cm).
86 – riepas celtspējas indekss, vai kā vēl to dēvē, Slodzes Koeficients (SK). Tas norāda galējo svara slodzi, kurai riepa ir paredzēta.

Diemžēl, uz riepas uzrādītais skaitlis matemātiski nekādi nav piesaistīts kilogramiem – tas ir tikai nosacīts indekss. Tādēļ daudzas firmas turpat uz riepas to atšifrē, bieži var redzēt uz riepas papildus uzrakstus MAX LOAD (maksimālā slodze) 530 kg (1170 LBS) – tieši tāda ir galējā slodze kilogramos un angļu mārciņās slodzes indeksam 86. Tā kā ne visi riepu ražotāji ir pacentušies sevi apgrūtināt ar tādu atšifrēšanu, zemāk ir slodzes koeficienta indeksu tabula.

Brīdinājums! Riepām nav jāstrādā ar maksimālo celtspēju. Tās ir jāizvēlas pēc slodzes indeksa ar rezervi. Ieteicamā formula ir vienkārša – No pilnas automašīnas masas jāatņem 20% (ja bezceļnieks, tad 30% - tā arī būs tā rezerve) un atlikušais skaitlis jāizdala ar 4, tas ir, ar automašīnas riteņu skaitu. Šāda slodze tiek uzskatīta par visoptimālāko katrai riepai. Nedrīkst aizmirst to faktu, ka uz riepas uzliktā zīmīte MAX LOAD ir riepas maksimālā slodze „vispār”, neņemot vērā katras automašīnas svara sadalījumu starp asīm. Ir automašīnas, kurām ir nepieciešamas riepas ar atsevišķu celtspēju priekšējai un aizmugurējai asij – šādas viltības noteikti ir atzīmētas auto servisa grāmatiņā, pēc tās arī vajadzētu vadīties, iegādājoties riepas.
T – riepas ātruma kategorija. Riepām nav jāstrādā galējos ātrumos. Šeit, tāpat kā ar maksimālo slodzi, ir nepieciešama rezerve. Jūsu automašīnai jābrauc ar maksimālo ātrumu par 10 – 15% mazāku, kā to „atļauj” riepas.

E vai DOT?

Ja uz riepas ir zīme ar E burtu, kurš ir apvilkts ar aplīti, tas nozīmē, ka riepa ir sertificēta Eiropas tirgum, bet ja ir zīme DOT, tad amerikāņu – ražošanas vietai nav nekādas nozīmes. Attiecīgi, riepas, kurām ir abas zīmītes, ir sertificētas abiem tirgiem. Eksplutācijai Latvijā ieteiktu pirkt vai nu E riepas, vai dubultsertificētās – E un DOT kopā: eiropiešu prasības prasības pēc dažiem parametriem, piemēram stingrības, ir augstākas par amerikāņu prasībām.

Kas ir TWI?

TWI – Tread Wear Indicator („protektora nodiluma indikators”) – tas ir neliels, tikai 1,6 mm augsts izcilnītis riepas protektora bedrītes dibenā, kurš norāda Jums (Un arī TA vai CP inspektoram) riepas pieļaujamo nodiluma pakāpi. Tiklīdz protektors nodilst līdz šai atzīmei, riepas ir jāmaina obligāti. Lai vieglāk būtu atrast nodiluma indikatoru, parasti uz riepas protektora pleca tiešā indikatora tuvumā tiek uzliktas īpašas atzīmes. Šīs atzīmes var būt kā uzraksts TWI, vai bultiņa. Parasti šādas atzīmes ir pa sešām katrā pusē.

Papildus marķējumi

Daudzām mūsdienīgām riepām „nav vienalga”, uz kuru pusi griezties un ar kuru pusi būt pret automašīnu. Tie ir modeļi ar virzītiem un asimetriskiem protektora zīmējumiem. Tādu riepu montāžas kļūda var maksāt dārgi – nepareizi „apauta” automašīna, braucot lielā ātruma, vienkārši var nolidot no ceļa. Tādēļ riepām, kurām ir svarīgs griešanās virziens, ir virsū lielas virzienu norādošas bultiņas, dažreiz ar klāt pierakstītu tekstu ROTATION („Griešanās”). Bet riepām ar asimetrisko protektora zīmējumu vēl nāk klāt uzraksti SIDE FACING INWARDS („Uz iekšu vērstā puse”) un SIDE FACING OUTWARDS („Uz āru vērstā puse”). Kā joko riepu montāžas meistari, pie šiem uzrakstiem tā vien gribas pievienot vēl vienu: un skaties, nesajauc...

Krāsainās atzīmes uz riepām

Sarkans punkts / Sarkans trīsstūris: Norāda uz maksimālo radiālā spēka novirzes punktu (RFV), pati cietākā riepas sāna sienas vieta. Šim punktam jābūt savietotam ar atzīmi L (t.i., zemāko atzīmi) uz vieglmetāla diska montāžas laikā.

Balts punkts / Balts trīsstūris. Balts aplis un gredzens. Gadījumā ar dažām pirmās komplektācijas riepām, šis baltais marķējums norāda uz minimālo radiālā spēka novirzes punktu (RFV), pašu mīkstāko riepas sāna sienas vietu. Šajā gadījumā baltajam marķējumam jābūt savietotam ar „augšējo” atzīmi uz riteņa, vai arī 180 grādos pret atzīmi L.

Dzeltens punkts / Dzeltens trīsstūris Ja nav skaidri atšķirama L marķējuma, vai ja riepas tiek montētas uz tērauda diskiem, riepa jāmontē tā, lai dzeltenais marķējums sakrīt ar riteņa ventīli. Šis dzeltenais marķējums norāda pašu vieglāko riepas punktu, noteiktu ar statisko balansēšanu.


Attēls

Attēls Word doc nr2 Tuvojas ziema un kopā ar to arī ziemas ceļu apstākļi - ledus, sniegs un slapdraņķis. Tātad arī nākas meklēt saviem dzelzs kumeļiem atbilstošus apavus. Tie, kas ņems vērā šo rakstu, nekad nevilsies savās ziemas riepās.
Tātad sākšu ar jēdzienu M+S. Daudzi kļūdaini uzskata, ka šis apzīmējums nozīmē vissezonas riepas. Paskaidrošu sīkāk. Apzīmējums M+S sākotnēji tulkojās kā "Mud & Snow" ("dubļi un sniegs"), bet ar laiku ir zaudējis savu jēgu. Visas ziemas riepas tiek apzīmētas ar šo zīmi, tikai ziemas riepām vēl klāt ir vai nu sniegpārsliņas zīme, vai kalns.
Attēls
Ja uz riepas ir kāds no šiem diviem apzīmējumiem, tātad Jūsu priekšā ir īsta ziemas riepa. Zīme M+S tiek likta arī uz daudziem vasaras riepu protektoriem, piemēram, riepām, kuras ir paredzētas ASV. Dažos ASV štatos sniegs izkrīt reizi gadā, tādēļ tur var izmantot tikai M+S riepas. Šajā gadījumā pat visas džipu riepas ir marķētas ar apzīmējumu M+S, arī vasaras 22 collu riepas. ;)

Pie mums šīs riepas skaitās vissezonas tādēļ, ka ja ir zīme M+S, pat uz vasaras riepām, Jūs jebkurā gadalaikā iziesiet Tehnisko apskati - gan vasarā, gan ziemā, tomēr kaut vai drošības apsvērumu dēļ ar šādām riepām braukt nedrīkst.

Kā vizuāli atšķirt ziemas riepas no vasaras? Vasaras riepas parasti ir ar minimālu lameļu skaitu (lameles - sīki iegriezumi protektorā), gludu virsmu un cietas pēc taustes.
Attēls

Attēls
Daži protektora veidi var būt ar ūdeni novadošajiem kanāliem, bet kā rāda pēdējie pētījumi, tas nav pats labākais risinājums. Salīdzināt tagad nesākšu, jo stāsta mērķis ir cits.

Tagad pāriesim pie ziemas riepām. Ir vairāki ziemas riepu veidi:

1. Radžotās.
Tieša šo riepu mērķauditorija - LEDUS! Paši labākie rādītāji uz ledus, bet uz asfalta tā uzvedas ļoti slikti, būtiski palielinas bremzēšanas ceļš. Nemaz nerunājot par asfaltam nodarīto kaitējumu. Šīs riepas ir jāizvēlas tieši atbilstoši ceļa segumam. Cilvēks, kurš tās būs uzlicis, pārvietojoties pa pilsētu, būs nepatīkami pārsteigts ja ne riepu saķeres dēļ, tad trokšņa dēļ noteikti.
Attēls
Ir riepas, kas ir paredzētas radzēm, kā piemēram, šis protektors no Pirelli, tikai jāņem vērā, ka protektors tika izstrādāts ņemot vērā to, ka riepai būs radzes un bez tām tās saķere būs absolūti nekāda.

2. Parastās ziemas riepas.
Parasts, acīs nekrītošs protektors, normāla nodilumizturība. Ka likums, paredzēts izmantot braukšanai gan pilsētā, gan pa sniegu. Uz ledus nekas īpašs. Pie tādām riepām var pieskaitīt arī iepriekšējās grupas riepas.
Attēls

3. Lameļotā vai mīkstā riepa.
Nosaukums jau visu izsaka. Mīksta riepa, speciāli izstrādāta, lai bez radzēm spētu aizvietot pēdējo. Paredzēta ledum un sniegam. Uz asfalta būs diezgan viduvējs sniegums, nedaudz paskaļa. Parasti ļoti zems ātruma indekss. Piemēri - Dunlop Graspic DS2 vai Bridgestone Blizzac NORDIC.
Attēls
Uzreiz var pamanīt lielu daudzumu lameļu.

4. Ziemas sporta riepas.
Parasti tiek liktas uz luksus klases automašīnām un pēc protektora atgādina vasaras, tikai ar lamelēm. Paredzētas pilsētai un asfaltētiem ceļiem ar nelielu sniega daudzumu.
Attēls

Kam īpaši jāpievērš uzmanība. Obligāti skatieties riepas izlaiduma datumu. Riepa zaudē savas īpašības aptuveni pēc 4-5 gadiem kopš tās izlaišanas brīža.

Attēls
Kā lasīt apzīmējumus:
Piemērs iespējamajiem riepas apzīmējumiem:
1 - maksimālā celtspēja un spiediens;
2 - riepas iekšējās puses apzīmējums, ja tai ir asimetriskais protektora zīmējums. Ārpuse šajā gadījumā tiek apzīmēta ar "OUTSIDE";
3 - kārtu skaits un korda karkasa un brekera tips;
4 - ražotājrūpnīcas firmas zīme;
5 - profila platums;
6 - sērija;
7, 15 - radiālās riepas apzīmējums;
8 - bezkameru riepas apzīmējums
9 - iesēduma diametrs;
10 - kravnesības indekss;
11 - ātruma indekss;
12 - riepas griešanās virziena apzīmējums;
13 - izgatavošanas datums, piemēram 28-tā nedēļa 2001. gads. (līdz 2000. gadam - trīs zīmju skaitlis.);
14 - zīme, kas apliecina, ka riepa ir oficiāli apstiprināta un atbilst ANO EEK noteikumam Nr.30, valsts kods un sertifikāta numurs;
16 - modeļa nosaukums.
Lietotāja avatars
Albatross
Atbildes: 20
Pievienojies: 10.09.2013, 21:34
Marka: Audi
Modelis: S4
Gads: 1999
Motora tilpums: 3.2
Ātrumkārba: Manuāla
Dzinēja tips: Benzīns
Virsbūves tips: Universāls
Tiesības saņemtas: Februāris 18, 1986

06.10.2013, 15:23

Kādas lai labāk ņem ziemai riepas, tieši brends?
Atbildēt